Preskoči na vsebino


TEDEN VZGOJE 2019 pon

PONEDELJEK, 2. 9. 2019, SVETI EMERIK
Barbara Kavčnik: DIGITALNE NAPRAVE KOT UČNI PRIPOMOČEK

UVOD V SVETO MAŠO
Danes goduje sv. Emerik, rojen v začetku 11. stoletja, sin sv. Štefana, prvega madžarskega kralja. Kot prestolonaslednik je bil Emerik v otroštvu deležen asketske krščanske vzgoje. Za njegovo duhovno vzgojo je skrbel benediktinski škof sv. Gerard. Oče Štefan je želel, da bi njegov sin postal najboljši madžarski kralj, zato je sinu posvetil pisma z osnovnimi pravili, kako vladati v duhu krščanskih vrednot in kot vladar postati dober oče in pastir svojih podanikov. Vendar je imel Bog z Emerikom drugačne načrte. Nekaj dni pred kronanjem se je sv. Emerik med lovom smrtno ponesrečil.
Pri tej sveti maši razmislimo:

  • S kakšno resnostjo starši in učitelji pristopamo k vzgoji naših otrok in mladih?
  • Kakšna so vzgojna pravila, smernice, ki jih dajemo našim odraščajočim?
  • Koliko je v naših načrtih prostora in posluha za Božje načrte?

RAZMIŠLJANJE
Vrnimo se k današnjemu svetniku Emeriku in njegovemu očetu sv. Štefanu. Kraljeva glavna skrb je bila, kako pripraviti sina za življenje v svetu, kakršen je bil. Podobno vprašanje si zastavljamo vsi, ki nam je mar za odraščajoče otroke in mlade. Kako jih vzgajati za svet, ki ga prevevajo digitalne naprave in preko njih svetovni splet s svojimi zakonitostmi in virtualnimi svetovi? Ameriške raziskave pravijo, da povprečen dijak porabi eno uro na dan za domače naloge in enajst ur za upravljanje z elektronskimi mediji, se pravi z digitalnimi napravami, kot so npr. mobilni telefoni, računalniki ( S teinkuehler in Squire, 2014 ). Pri tem upoštevamo vse ukvarjanje z digitalnimi napravami, npr. med odmori, kosilom, med čakanjem avtobusa, vožnjo itd. V teh enajstih urah velik delež predstavlja tudi igranje računalniških iger. Morda v Sloveniji še nismo pri takšnih številkah, vendar se glede na trend lahko vprašamo, kakšne spremembe prinaša preplavljenost z digitalizacijo. Kako to dejstvo vpliva na medsebojne odnose, komunikacijo, šolo, kako ti mladi sprejemajo informacije, kako se učijo, kaj jih motivira itd.
Zatiskanje oči, zavračanje ali sprenevedanje o digitalizaciji našega vsakdana ni smer, v kateri naj bi iskali rešitve in mostove do sveta otrok in mladih. Kakšna pa je smer in drža kralja sv. Štefana, ki naj bi jo zavzeli v današnjem času?
V prvi vrsti ne moremo mimo zgleda staršev in drugih odraslih. Kakšen odnos imamo odrasli do digitalnih naprav: ali se znamo omejiti, se odločiti, kdo ima prednost, ko zazvoni mobilni telefon: otrok, ki ravno razlaga prigodo iz šole, ali oseba, ki na drugi strani čaka na sprejem klica? Vrednote in prioritete sporočamo tudi, če odstranimo telefon med družinskim kosilom, če se dobimo s prijatelji, če z najmlajšimi pobegnemo v naravo ali zaigramo kakšno namizno igro.
O digitalnih napravah in svetu, ki ga podpirajo, bi morali razmišljati kot o vožnji z avtom. Dovoljenje za vožnjo po cesti dobi posameznik šele, ko naredi izpit iz cestno prometnih predpisov in opravi določeno števil ur vožnje v spremstvu inštruktorja. Tudi o digitalnem svetu bi morali razmišljati podobno, saj je ta svet veliko kompleksnejši in zahtevnejši od vožnje po cesti. Naša naloga je mlade naučiti živeti v digitalnem svetu.

PROŠNJE ZA VSE POTREBE:
Nebeški Oče, tako kot si je kralj sv. Štefan prizadeval za vzgojo svojega sina, nam po svojem Sinu Jezusu in Svetem Duhu prisluhni in nam pomagaj:

  • Prosimo te za vse otroke in mlade, ki so nam zaupani v varstvo ter vzgojo.
  • Prosimo te za otroke in mlade, ki so zaradi bolezni prikrajšani za šolsko učenje ter druženje s sošolci.
  • Prosimo te za vse, ki vzgajamo: da bi znali tistim otrokom in mladim, ki imajo manj možnosti, prisluhniti ter jih videti tako, kot jih vidiš ti.
  • Prosimo te, pomagaj staršem, ki jih zaradi finančnih težav začetek šolskega leta in šolanje otrok spravljata v stisko.
  • Prosimo te za vse, ki pišejo zakone in snujejo šolstvo, da bi bili bolj odprti Duhu ljubezni.
  • Prosimo te, daj duhovnikom, redovnikom, katehistom ter vsem, ki skrbijo za vzgojo Duha, sprejemajoče srce in Božjih očal.
Print Friendly and PDF